**Apakah perbezaan Qalbu (hati) dan Nafsu (jiwa/ego):**
Soalan ni sangat penting dalam memahami anatomi rohani menurut tasawuf. Dalam pandangan sufi, qalb (hati) dan nafs (jiwa/ego) adalah dua elemen dalaman yang berbeza fungsi, sifat, dan kedudukannya dalam perjalanan menuju Allah.
1. Qalb (قلب) – Hati Rohani
Makna & Kedudukan:
• Qalb dalam tasawuf bukan sekadar hati fizikal, tapi pusat kesedaran rohani.
• Ia adalah “cermin” yang memantulkan cahaya Ilahi jika disucikan.
• Tempat pancaran iman, cinta, makrifat, dan rahsia Allah.
Ciri-ciri Qalb:
• Sentiasa berbolak-balik (qalb = sesuatu yang berubah-ubah).
• Jika disinari dengan zikir dan taqwa, ia bersih dan memantulkan nur Allah.
• Jika dikuasai nafs dan syahwat, ia jadi gelap dan keras.
“Sesungguhnya dalam jasad manusia ada seketul daging; jika baik ia, maka baiklah seluruh jasad, jika rosak ia, maka rosaklah seluruh jasad. Itulah qalb.” (HR. Bukhari & Muslim)
2. Nafs (نفس) – Diri/Keakuan
Makna & Kedudukan:
• Nafs adalah aspek ego atau diri bawah manusia — tempat keinginan, hawa nafsu, dan sifat keakuan.
• Ia suka kepada dunia, mencari kesenangan, kekuasaan, dan pujian.
• Dalam tasawuf, nafs mesti dimurnikan dan ditundukkan supaya qalb boleh bersinar.
Ciri-ciri Nafs:
• Ada tujuh maqam (peringkat) seperti disebut sebelum ni — daripada Nafs Ammarah hingga Nafs Kamilah.
• Nafsu yang belum disucikan sering menjadi penghalang kepada cahaya qalb dan ruh.
• Ia bertindak seperti “tirai” antara hamba dan Tuhan.
Analogi Sufi:
Bayangkan qalb itu seperti cermin, dan nafs itu seperti debu dan kotoran yang menutupi cermin itu.
• Jika debu dibiarkan (nafs tidak ditarbiah), cermin tak akan memantulkan cahaya (nur).
• Jika dibersihkan (melalui zikir, mujahadah, muraqabah), cermin bersinar dan memantulkan nama-nama Allah.
Kata-kata Hikmah Sufi:
“Nafs adalah hijabmu, qalb adalah pintumu, dan ruh adalah cahaya dalam rumah itu. Tapi tanpa membuka pintu qalb dan membersihkan nafs, cahaya itu tidak kelihatan.”
- Shafiq Buang, 5 April 2025, 12:25pm.
No comments:
Post a Comment